جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : 417355
در گفت‌وگو با پروژه ایران مطرح شد:

تا دولت از ایران‌خودرو دل نکند، خصوصی‌سازی واقعی انجام نمی‌شود

پروژه ایران : باتوجه به این که اکنون شرکت کروز بزرگترین سهام‌دار ایران‌خودرو است ولی تا زمانی که دولت از دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا دل نکند، خصوصی‌سازی واقعی صورت نمی‌گیرد.
تا دولت از ایران‌خودرو دل نکند، خصوصی‌سازی واقعی انجام نمی‌شود
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،حدود شش ماه پیش 30 درصد سهام ایران‌خودرو توسط بهمن موتور خریداری شد که ارزش این معامله 32 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود.

در پی این معامله، بهمن موتور نیز توانست مانند شرکت‌های پویا نمایان رستا و تدبیر سرمایه آراد، صاحب یک کرسی در بزرگترین شرکت خودروسازی ایران شود.

اما ماجرا به این جا ختم نشد و شرکت تدبیر سرمایه آراد که یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ایران‌خودرو است نسبت به از دست دادن حق رای خود در هیات مدیره ایران‌خودر علیه شرکت کروز طرح دعوی کرد.
اما این شکایت به جایی نرسیده و در نهایت شرکت کروز با در اختیار داشتن 30 درصد سهام شرکت ایران‌خودرو، بعنوان بزرگترین سهامدار این شرکت مدیریت این خودروساز را بر عهده گرفت.
 
حرکت سریع ایران‌خودرو به سمت خصوصی‌سازی 


ابراهیم شجاعت کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با پروژه ایران درباره سهام‌داری کروز در ایران‌خودرو با بیان این که شرکت کروز همواره برای خرید سهام ایران‌خودرو اعلام آمادگی کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت سهام ایران‌خودرو فاصله زیادی با ارزش واقعی آن دارد و هر شرکتی که بتواند سهام ایران‌خودرو را خریداری کند سرمایه‌گزاری بلند مدت کرده است.
 
وی ادامه داد: شرکت کروز باتوجه به این که هم‌اکنون 30 درصد سهام ایران خودرو را خریداری کرده‌است و همین باعث می‌شود صندلی جدیدی در هیات مدیره شرکت ایران‌خودرو کسب کند.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان این که هم‌اکنون مدیریت ایران‌خودرو بیش از پیش در اختیار شرکت کروز قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با این روند ایران خودرو بیش از هر زمان دیگری به سمت خصوصی‌سازی حرکت می‌کند.
 
شجاعت با تاکید بر این که البته بر اساس قانون تجارت هم ایران‌خودرو و هم سایپا خصوصی هستند، گفت: منتها مهم این است که دخالت دولت با این روند تا چه حد کاهش یابد. تا زمانی که قوای مختلف و به خصوص قوه مجریه از این خودروسازی‌ها دل نکنند خودروسازی به سمت خصوصی‌سازی واقعی حرکت نمی‌کند.
 
وی با بیان این که رفتار دولت در این زمینه بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: دولت باید مطابق قانون رفتار کرده و دست از دخالت در امور خودروسازها بردارد. تنها در این شرایط می‌توان گفت خصوصی‌سازی رخ داده است.
 
به گزارش پروژه ایران، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو پیرو تجدید نظر خواهی دعوی، از تایید حکم ممنوعیت اعمال رأی در مجامع شرکت ایران خودرو و مطالبه خسارت دادرسی خبر داد و با توقف نماد روبرو شد.

شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو اعلام کرد: پیرو طرح دعوی از سوی شرکت «تدبیر سرمایه آراد» در 14 اردیبهشت سال 98، و صدور حکم ممنوعیت از اعمال رأی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در مجامع عمومی این خودروساز، رای مذکور مورد اعتراض واقع و دادخواست تجدید نظر خواهی ثبت شد.

پس از برگزاری دادگاه دوم در شعبه 61 دادگاه تجدید نظر استان تهران، رای سابق مجتمع قضایی مفتح تهران عیناً تایید شد نظر به این رای، شرکت «کروز» مدیریت ایران خودرو را به دست گرفت.
 
همچنین روز گذشته، مدیر عامل ایران خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد که موضوع واگذاری سهام ایران خودرو متعلق به شرکت‌های فرعی و وابسته بعد از تجدید ارزیابی دارایی ها، کلید می خورد.
 
شایان ذکر است سهام ایران خودرو متعلق به شرکت‌های فرعی و وابسته حدود ۲۴ درصد است که با لحاظ درصد مؤثری سهامداری شرکت ایران خودرو در شرکت‌های یاد شده مالکیت سهام شرکت اصلی متعلق به شرکت‌های فرعی و وابسته به میزان حدود ۱۱ درصد است.

با توجه به مراتب فوق پس از مهیا شدن شرایط با هماهنگی مراجع ذیصلاح و ملحوظ نمودن فرصت زمانی، مقرر اقدامات لازم جهت واگذاری سهام تودلی انجام خواهد شد.
https://theiranproject.com/vdccpmq0p2bqs18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما