چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ , 25 Dec 2024
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : 416644

8 خانه خاص جهان اینجاست!

پروژه ایران : طراحی خانه‌هایی که از معماری پایدار پیروی کنند و دوست‌دار انرژی باشند،‌ همیشه دغدغه معماران جهان بوده است. خانه‌هایی که محیط زیست را دوست داشته باشند و انرژی نخورند.
بهترین خانه‌های جهان
بهترین خانه‌های جهان
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، جشنواره جهانی معماری که به صورت سالانه و طی 3 روز برگزار می‌شود، یک بررسی از پیشرفت‌های معماری و طراحی داخلی ارائه می‌کند. هر ساله در این رویداد حدود 550 معمار  پروژه‌های خود را به هیئت داوران، از معماران و طراحان داخلی گرفته تا مهندسان، ارائه می‌دهند. روند داوری رویداد نیز کاملا شفاف است و تماشاگران جشنواره نیز شاهد آن هستند.
 
این جشنواره در شهرهای سراسر جهان برگزار می‌شود و امسال آخرین رویداد در مرکز نمایشگاهی در Marina Bay Sands در سنگاپور برگزار شد. در روز پایانی، معماران برگزیده پروژه‌های خود را به هیئت داوران ارائه می‌کنند و در زمینه‌های ساختمان جهانی سال، منظره سال، پروژه آینده سال و فضای داخلی سال با هم رقابت می‌کنند. مدیر جشنواره می‌گوید: «بسیاری از خانه‌ها و ویلاهای انتخاب شده، رویکردی تخیلی به مکان‌ها و محدودیت‌های مختلف آن‌ها داشتند و مشکلات را به فرصت تبدیل می‌کردند. آنها اغلب عناصر بالقوه منظره را ترکیب و از نور طبیعی استفاده می‌کردند.»

آقای فینچ همچنین می‌افزاید: «علاقه به دانستن اینکه چه مقدار انرژی در تولید مواد صرف می‌شود، بین معماران وجود دارد. چوب به دلیل قابلیت جذب کربن به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. معماران همچنین اغلب از پروژه‌های بازسازی ساختمان‌های قدیمی به جای پروژه‌هایی که شامل تخریب و ساخت و سازهای جدید هستند، استقبال کردند. علاوه بر این، تغییر جمعیت‌شناسی، همه‌گیری و تغییرات آب و هوایی بر معماری مسکونی تأثیر می‌گذارد.»
 
او می‌افزاید: «امید به زندگی بیشتر، زندگی بین نسلی و درمان‌های پزشکی و مراقبتی در اواخر عمر، سلامت و رفاه که قبلاً به ساختمان‌های بخش سلامت مانند بیمارستان‌ها محدود می‌شد، حالا دستور کار معماران شده است.»

در ادامه نگاهی به طرح‌های برتر می‌اندازیم:


خیابان واترلو ـ سیدنی ـ استرالیا




این خانه که توسط شرکت SJB مستقر در سیدنی طراحی شده است، نمای خاصی را با پنجره‌های نامنظم و فاصله‌دار خود ارائه می‌دهد. دهانه های نیم‌دایره، مستطیل و روزنه‌ها یک عدم تقارن را تقویت می‌کنند که در تکه‌ای از مصالح بازیافتی و آجرهای شکسته که در نمای بیرونی ساختمان دیده می‌شود، منعکس می‌شوند. بخشی از نما دارای آجرکاری است که شبیه پایه‌های ماسه سنگی ساختمان‌های مجاور است.
 
این خانه قبلا قصابی، خواربارفروشی، کلاه‌فروشی و رستوران بوده است. آدام هادو، مدیر SJB می‌گوید: «هدف ما این بود که یک خانه با کاربری مختلط بازسازی کنیم. اکنون این خانه یک آپارتمان مستقل و یک مغازه را در خود جای داده است.
 
این خانه برنده جایزه بهترین فضای داخلی سال 2023 در زمینی به مساحت 30 متر مربع (323 فوت مربع) قرار دارد.
 

خانه سنگ جامد ـ جیپور ـ هند




این پروژه یکی از آن موادی را که مدت‌هاست توسط معماران محلی کنار گذاشته شده یعنی استفاده از ماسه‌سنگ را بازیابی می‌کند. ویژگی‌های قوی و پایدار ماسه‌سنگ برای دهه‌ها در این منطقه نادیده گرفته شده است. این پروژه توسط شرکت Malik Architecture مستقر در بمبئی طراحی شده است.
 
آرجون مالیک، معمار اصلی در Malik Architecture می‌گوید: «این خانه به ما فرصتی داد تا روشی رایج در ساختمان‌های سنتی و محلی برای قرن‌ها را دوباره تکرار کنیم. ما فقط باید از سنگ برای ساخت این خانه استفاده می‌کردیم. این پروژه بیشتر شبیه یک حفاری باستان‌شناسی بود تا یک سایت ساخت‌وساز!
 
معماران از ماسه سنگ سختی استفاده کردند که در معدن با ماشین حدود پنج ساعت تراشیده شده بود. سرکارگر معدن یک تکنیک قدیمی شکافت سنگ را با استفاده از ابزارهای سنتی به کار برد که وقتی به تنهایی استفاده می‌شود، منجر به از بین رفتن بافت ‌ای مطلوب سنگ طبیعی می‌شود.
 


کاساوارد، سارنانو، ایتالیا




این خانه که متعلق به یک زوج سوئدی است، تجسم روند فعلی معمارانی است که از مصالح موجود در یک محل استفاده مجدد می‌کنند. با این حال، شرایط سخت منجر به تهیه مواد خام برای شرکت Casa Ward شد: «یک خانه ـ مزرعه مشرف به کوه‌های Sibillini در نزدیکی سارنانو، روستایی در شرق پروجا در اثر زلزله در سال 2016 تقریباً به ویرانه تبدیل شد.
 
خانه جدید که در رده خانه‌ویلاها بسیار مورد تحسین داوران قرار گرفت، توسط معمار ساکن پاریس «کارل فردریک اسونستت» طراحی شده و شامل یک قاب بتنی است که با بقایای سنگ پوشانده شده است. سنگ بازیافت شده و رنگ خشن که برای خانه جدید استفاده شده است، ویژگی ناهموار دیوارهای خانه ـ مزرعه اصلی را هدایت می‌کند. این متریال که در فضای داخلی نیز استفاده می‌شود، مرزهای بین داخل و خارج را بیشتر محو می‌کند.
 

مجتمع مسکونی سه بهار، بونورونگ، استرالیا

 
این اقامتگاه خانوادگی که در نزدیکی ملبورن و توسط معماران محلی KGA Architecture طراحی شده است، در مزرعه‌ای در حومه شهر قرار دارد. در مقابل فضای داخلی نیز مجموعه‌ای هنری از آثار هنرمندان استرالیایی را در خود جای داده است.
 
کریستین گرین، معمار اصلی آن می‌گوید: «ما فضای خانوادگی را از فضاهای مملو از هنر متمایز کردیم؛ زیرا می‌خواستیم اولی را صمیمی‌تر و دومی را رسمی‌تر می‌کنیم». این ساختمان فوق‌العاده ارگانیک و نامتقارن دارای چیدمان بیزانسی است و دو بخش از هم متمایز آن به‌جای درگاه‌های معمولی به ‌طور با راهروهای مورب به هم متصل می‌شوند.
 
پنجره‌های قوس‌دار بلند به باغی با استخرهای زینتی عظیم می‌رسند. این اتاق دارای یک کف پرآذین است که مشرف به نیم‌دایره‌ای است که توسط ستون‌های چوبی پشتیبانی می‌شود. در بالای این سقف یک سقف گچی فلوت‌دار قرار دارد که توسط نورگیر تزئین شده است. یک اتاق ناهارخوری بزرگ با سقف طاق‌دار و میز شیشه‌ای با صندلی 30 نفره، صمیمی و دلنشین است. بخش اصلی برای خانواده دارای یک اتاق نشیمن دنج و شامل یک پالت گرم و خاکی است تا رنگ‌های طبیعی مناظر اطراف را بازتاب دهد.
 

خانه LRM، سائوپائولو، برزیل

 

این خانه مستطیلی‌شکل و هندسی، محوطه‌ای طولانی و باریک را اشغال می‌کند که اضلاع بلندتر آن، توسط ساختمان‌هایی در مجاورتش قرار گرفته است. هدف اصلی معماران آن یعنی استودیو AG مستقر در سائوپائولو، ایجاد حس فضای بیشتر بود که عمدتاً با استفاده از لعاب فراوان و اتصال خانه به باغ به دست آمد. همچنین فضای بیشتری با ترکیب دو طبقه اضافی ایجاد شد.
 
طبقه همکف با پلان باز طولانی شامل آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری است که به باغ منتهی می‌شود.

فضای چمن در آن‌سوی اتاق غذاخوری به یک منطقه سرپوشیده برای صرف غذا در فضای باز منتهی می‌شود. طبقه فوقانی شامل اتاق خواب‌ها است. پنجره‌های مات از کف تا سقف باعث حفظ حریم خصوصی می‌شوند و تهویه طبیعی را فراهم می‌کنند و یک طبقه بالاتر از آن دارای دفتر، سالن بدنسازی، سونا و استخر در فضای باز است.


جزیره Waiheke، نیوزیلند




صاحبان این خانه بسیار برایشان مهم بوده است که با طبیعت در تماس باشند. آن‌ها می‌خواستند جاهایی بیرون از خانه باشد که آفتاب بگیرند و بتوانند زمان بیشتری را در بیرون از خانه بگذرانند. خانه‌ای که عمدتاً با چوب پوشیده شده است، در بالای شیب تند قرار دارد و مناظر وسیعی از خلیج ماویتی‌پانا دارد.
 
ساختمان دو طبقه به دو سازه تقسیم شده است. سطح پایینی که با شیشه محصور شده است و یک اتاق نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه را در خود جای داده است. ستون‌های فولادی از طبقه فوقانی پوشیده از سدر پشتیبانی می‌کنند. کرکره‌های چوبی پنجره با شکاف اجازه می‌دهد تا تهویه طبیعی و همچنین صدای امواج در ساحل زیر به فضای داخلی نفوذ کند. طبقه فوقانی دارای یک اتاق خواب، حمام، یک اتاق با تخت‌های دو طبقه، یک اتاق مطالعه، یک حمام و اتاق رختشویی است.
 
خانه کمترین تأثیر را بر محیط زیست می‌گذارد. جو مک کی، یکی از بنیانگذاران MacKay Curtis، می‌گوید: «خانه در مجموع 133 متر مربع است. این کمی کوچکتر از یک ویلای مستقل معمولی در نیوزلند است که مساحت آن به 160 متر مربع  نزدیک‌تر است.»
 

آپارتمان اورلا ـ ریودوژانیرو ـ برزیل



 
نمای پانوراما خیره‌کننده از اقیانوس از این آپارتمان مشرف به ساحل ایپانما یکی از جاذبه‌های اصلی آن است. این خانه برای یک زوج با دو فرزند خردسال طراحی شده بود و هدف معماران مستقر در سائوپائولو استودیو آرتور کاساس این بود که هم فضایی برای استراحت خانواده و هم یک دفتر کار خصوصی و آرام در خانه داشته باشند. دفتر در اتاق خواب اصلی است اما می‌توان آن را با یک پانل کشویی پنهان کرد.
 
استفاده گسترده از مواد طبیعی در سرتاسر خانه  از جمله کفپوش سنگی در اتاق نشیمن و دیوارهای پوشش چوبی محیطی آرام‌بخش ایجاد می‌کند. آشپزخانه ساده که منظره‌ای رو به اقیانوس نیز دارد، به اتاق نشیمن متصل می‌شود. رنگ‌های شنی که برای همه چیز از اثاثه یا لوازم داخلی گرفته تا سرامیک انتخاب می‌شوند، به ایجاد فضایی آرام کمک می‌کنند. هنگام کادربندی نماهایی از فضای باز عالی، این رنگ‌های آرام به جلب توجه چشم به بیرون کمک می‌کنند.
 

خانه پرچم ـ ویسلر ـ کانادا

 
گروه معماری برزیلی MK27 خانه پرچم را طراحی کرد؛ خانه‌ای برای تعطیلات در ویستلر، شمال ونکوور. مشتریان آن چند پروژه MK27 را در برزیل دیده بودند و طراحی خانه خود را به استودیو سفارش دادند. این گروه که توسط مارسیو کوگان در دهه 1970 تأسیس شد، معمولاً به خاطر ویلاهای مدرنیستی که برای آب و هوای گرمسیری مناسب هستند، شناخته می‌شود. اما معماران بدون نگرانی یکی از اصول کلیدی کار خود را در این محیط کاملا متفاوت به کار گرفتند؛ یعنی ایجاد ارتباط قوی بین داخل و خارج. علاوه بر این، خانه نسبتاً کم ارتفاع و افقی به طرز عجیبی با محیط آن ترکیب می‌شود.
 
خانه پرچم از دو شکل جعبه‌ای تشکیل شده است که یکی روی دیگری قرار دارد. جعبه بزرگتر، یک فضای نشیمن با نمای شیشه‌ای، توسط یک پایه چوبی تیره شامل ورودی و یک اتاق خواب مهمان پشتیبانی می‌شود.
 
گزارشگر : سهیلا صدیقی
https://theiranproject.com/vdcc0eq002bqse8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما