جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : 414330
گزارش پروژه ایران از بالا و پایین قیمت خودرو

دلار خودرو را گران کرد، یا خودرو دلار را؟

پروژه ایران : بازار خودرو و ارز دو متغیری که این روزها دست در دست هم مدام از ریل خارج می‌شوند. اما به نظر می‌رسد این‌بار خودرو بوده که بر بازار دلار اثر گذاشته و با ناامیدی از سیاست واردات خودرو باعث شده بازار ارز دچار نوسان شود.
سید حمید حسینی عضو اتاق مشترک ایران و عراق
سید حمید حسینی عضو اتاق مشترک ایران و عراق
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، همزمان با کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار آزاد، به نظر می‌رسد قیمت انواع خودرو نیز به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. اما سوال این است که کدام بازار بر دیگری تاثیر گذاشته است؟

از اوایل بهمن ماه به دلیل تنش‌های سیاسی در منطقه نرخ دلار با جهش زیادی شروع به افزایش کرد تا جایی که نرخ آن در بازار آزاد تا 59هزار تومان رشد داشت. همزمان با افزایش نرخ دلار، بازار خودرو نیزدچار التهاب شد و روند صعودی به خود گرفت. اکنون نیز شاهد کاهش همزمان نرخ دلار و قیمت خودرو در بازار آزاد هستیم. دو بازار آرام در سال جاری که این روزها دست در دست هم نرخشان بالا و پایین می‌شود.

با نگاهی ساده به نظر می‌رسد، دلیل اصلی نوسان قیمت خودرو در بازار، ارز باشد ولی این سکه روی دیگری دارد و فعل و انفعالات بازار خودرو، بحث واردات خودروهای
کارکرده و یا رکود و رونق بازار خودرو، می‌تواند بر بازار ارز تاثیرگذاشته باشد.

البته شاید این روی سکه کمی مناشقه‌ برانگیز باشد و نتوان ادعا کرد ارتباطی بین اخبار واردات خودرو و کاهش نرخ ارز باشد. همانطور که کارشناسان بسیاری بر این باورند موضوع نرخ ازر تابع اقتصاد کلان، تورم، نقدینگی و تنش‌های سیاسی و در نهایت نوسان قیمت در آن تاثیرگذار در بازار‌ کالای دیگر نظیر خودرو است.

تغییر در هر بازاری تلنگری برای سایر بازرها 
در همین زمینه سید حمید حسینی عضو اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با پروژه ایران گفت: طی یکسال گذشته تمامی بازارها در ایران اعم از مسکن، خودرو، بورس و حتی ارز راکد بوده و تغییری نداشته است.

وی ادامه داد: در طول سال جاری تنها بازاری که اندکی دچار نوسان شده بود، بازار طلا بود که دلیل آن هم وابستگی نرخ طلا به انس جهانی بود. وگرنه بازار طلا هم نوسان چندانی به خود ندید.

او با اشاره به این که دولت با اعمال سیاست‌های دستوری در سال جاری توانسته بود نرخ ارز را مدیریت و اقتصاد را کنترل کند، خاطرنشان کرد: شرایط به نحوی بود که این انتظار می‌رفت هرگونه تغییر در یکی از این بازارها بقیه را نیز دچار تغییر کند.

حسینی با اشاره به این که از کنترل خارج شدن هر
کدام از بازارها بقیه بازارها را هم دچار تغییر می‌کند، بیان کرد: مدت‌هاست که با اخباری مبنی واردات خودرو چه نو و چه دست دوم، همه به امید گشایشی در بازار خودرو هستند تا بتوانند با قیمت‌های مناسب خودرو خوب تهیه کنند، ولی در نهایت مشخص شد حرف‌های دولت در زمینه واردات خودرو اجرایی نخواهد شد.

عضو اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر این که مشخص شدن موضع دولت در واردات خودرو باعث شد این کالای سرمایه‌ای از ریل خارج شود، گفت: در نهایت شاهد افزایش قیمت خودرو و تغییر در آن و خارج شدنش از کنترل بودیم.

او ادامه داد: به تبع قیمت خودرو در بازار، تلنگری به سایر بازارها زده و آنها را نیز از ریل خارج کرد، همانطور که همزمان شاهد نوسانات نرخ دلار شدیم.

حسینی در پایان گفت: متغیرهای اقتصادی تحت تاثیر یکدیگر هستند و این‌بار خودرو بود که بازار ارز را از ریل خارج کرد. هرچند عوامل دیگری نظیر تنش‌های منتطقه‌ای، رد صلاحیت حسن روحانی، رای آوردن ترامپ در آلاباما و آرکانزاس هم بی‌تاثیر بر نرخ ارز نبود.  
https://theiranproject.com/vdcc10q0x2bqs18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما