جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب : 414476

بلاتکلیفی قالیباف در مقابل پایداری / آیا فرمول 9+21 نهایی خواهد شد؟

پروژه ایران : در جدال میان تیم قالیباف و پایداری‌ها (و همچنین گروه های سایبری مصاف) اعترافی صورت گرفت که اگر قالیباف صداقت داشت، می توانست فصل تازه ای را در سیاست ایران رقم بزند.
داوود حشمتی، روزنامه‌نگار
داوود حشمتی، روزنامه‌نگار
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، داوود حشتمتی، روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: از یک سو شنیده شده که قالیباف و ابراهیم رئیسی به یک توافق دست پیدا کردند که لیست انتخاباتی تهران را به نسبت 21 به 9 تقسیم کنند. به این معنا که شورای ائتلاف (شانا که حالا علاوه بر حدادعادل و قالیباف، محسن رضایی هم به آن پیوسته) 21 کاندیدا خواهند داشت و 9 نفر باقی مانده از لیست تهران در اختیار تیم رئیسی به همراه پایداری ها قرار می گیرد. 

اینکه آیا این توافق نهایی خواهد شد و پایداری یکبار دیگر ذیل نام قالیباف به مجلس راه پیدا می کند یا نه، موضوعی است که نمی توان آن را از امروز قطعی دانست. اما به نظر میرسد نمی توان خوش بین بود که پایداری ها بخواهند در لیست تهران به 9 صندلی رضایت بدهند. 

با این همه اخیرا یکی از یاران نزدیک قالیباف در مجلس که نامزد مجلس هم هست در پاسخ به حمید رسایی، نکته ای را مطرح می کند که محل مناقشه و حمله پایداری ها به قالیباف هم شده است. 

این کارمند مرکز پژوهش های مجلس خطاب به رسایی می نویسد: «با صدای بلند اعلام می کنم اصلاح طلبی مثل پزشکیان ده پله در تقوا و صد پله در حکومت داری از رسایی جلوتر است.»

حمید رسایی هم در کانالش به درستی از آنها می‌پرسد: «وقتی اصلاح‌طلبان تا این اندازه در نگاه تیم قالیباف از نیروهای انقلابی برتر و بهترند، پس چرا آنها را در هر انتخابات لولو معرفی می‌کنند و رأی مردم را می‌گیرید؟! اساسا در این حالت فلسفه وجودی ائتلاف اصولگرایان چیست؟ چرا هر مجموعه و سلیقه وزن خودش را نشان ندهد تا به قول رسانه همسو با قالیباف ببینیم کت تن کیست؟!» 

باید از اینکه یکی از یاران قالیباف «با صدای بلند» چنین اعترافی کرده، استقبال کرد. با این حال آیا واقعا قالیباف و تیمش هم چنین نظری دارند؟ و اگر دارند جرات بیان آن را دارند؟ یا آنکه به تعبیر رسایی مانند همیشه دست به لولوسازی خواهند زد؟ 

به ابتدای این یادداشت و خبر توافق 21+9 بازگردید. نگارنده ماه ها قبل در یادداشتی مفصل در روزنامه شرق به قالیباف و جریان راست توصیه کرد که خطر پایداری را جدی بگیرید و به جای تلاش برای حذف دیگران، به فکر پیوند و همراهی با علی لاریجانی برای انتخابات مجلس باشید. شاید به این ترتیب جلوی حذف شدنشان از سیاست گرفته شود. در غیر این صورت می توان گفت حرف حسین نورانی نژاد قائم مقام حزب اتحاد در مقابل تیم قالیباف کاملا صادق خواهد بود. 

آنجایی که در مناظره با سعید آجورلو سردبیر روزنامه قالیباف می گفت: « این روند حذف به شما هم خواهد رسید. یک روز شما اینجا به جای من می نشینید و یک نفر مقابل شما قرار می گیرد و شما سعی می کنید از انتخابات دفاع کنید» 

اشتباه جریان قالیباف دقیقا همین است که نمی داند (و یا اگر می داند) جرات تشکیل ائتلاف های درست در سیاست را ندارد. از همین رو یک روز سوپرانقلابی تر از پایداری ها می شوند، و روز دیگر وقتی به موقع تقسیم غنائم انتخاباتی می رسد، از سر ضعف، دست برادری به پایداری ها می دهد. 

تقریبا با اطمینان می توان گفت که قالیباف فاقد این هوش سیاسی است که از سرنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی و ناطق نوری و نحوه حذف آنها  عبرت بگیرد.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcd5o0o9yt0fo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما