پروژه ایرانی : نیسان که در شرایطی بحرانی به سر میبرد، به خاطر سیاستهای دونالد ترامپ، رئیسجمهور جدید آمریکا، تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، دونالد ترامپ بهمحض آغاز فعالیت خود بهعنوان رئیسجمهور آمریکا، اقدامات متعددی را علیه خودروهای الکتریکی انجام داده است. وی هدف جو بایدن که در نظر داشت تا سال ۲۰۲۳ نیمی از خودروهای جدید بازار آمریکا را الکتریکی کند لغو کرده و بودجهٔ جایگاههای شارژر را هم مسدود کرده است.
ترامپ همچنین قصد دارد اعتبار مالیاتی ۷,۵۰۰ دلاری برای خودروهای الکتریکی را هم حذف کند. این تصمیمات قطعاً فروش خودروهای الکتریکی را در آمریکا برای خودروسازان دشوار خواهد کرد و به همین دلیل، نیسان طرحهای تولید کراساوورهای الکتریکی کوچک در آمریکا را لغو کرده است. این شرکت قصد داشت از سال ۲۰۲۷، تولید چهار خودروی الکتریکی جدید را در کارخانهٔ خود در ایالت میسیسیپی آغاز کند ولی برنامههای شرکت تغییر کرده و بجای این، قرار است صرفاً یک خودروی برقی جدید که با کد PZ۱L شناخته میشود از کارخانهٔ نیسان در ساندرلند بریتانیا به آمریکا صادر شود.
مدیر برنامهریزی نیسان «پونز پاندیکوتیرا» در این رابطه به بلومبرگ گفته است:«اگر اعتبار ۷,۵۰۰ دلاری را حذف کنند، میدانیم که تقاضا کاهش خواهد یافت و ما مطمئناً نمیخواهیم مدلهایی بسازیم که تقاضایی برای آن وجود ندارد.»
PZ۱L یکی از پنج خودروی الکتریکی جدید نیسان و اینفینیتی است که قرار بود در کارخانهٔ کانتون در میسیسیپی تولید شود ولی نیسان سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برنامهریزی شده برای تولید خودروهای برقی در این کارخانه را لغو کرده است و از سوی دیگر، قصد افزایش تولید خودروهای هیبریدی را در کارخانهٔ اسمیرنا در تنسی دارد. یکی از دلایل کاهش فروش نیسان، عدم عرضهٔ خودروهای هیبریدی است درحالیکه رقبایی مثل تویوتا از محبوبیت این خودروها حداکثر استفاده را بردهاند.
یکی دیگر از تصمیمات جدید نیسان به خاطر سیاستهای ترامپ، خاتمهٔ تولید دو کراساوور اینفینیتی QX۵۰ و QX۵۵ است که در مکزیک تولید میشوند زیرا رئیسجمهور جدید آمریکا خبر از اعمال تعرفهٔ ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی از مکزیک و کانادا داده است. به گفتهٔ ترامپ، این تصمیم از اول فوریهٔ امسال اجرا میشود. QX۵۰ و برادر کوپهٔ آن، QX۵۵ در کارخانهٔ مرسدس-نیسان در مکزیک تولید میشوند و هردو از دسامبر امسال کنار گذاشته خواهند شد. به گفتهٔ نیسان، دلیل این تصمیم فروش پایین دو خودروی مذکور است ولی آمارها نشان میدهند که فروش QX۵۰ در سال ۲۰۲۴ رشدی ۷.۹ درصدی داشته هرچند که فروش QX۵۵ با کاهش ۳۱.۱ درصدی مواجه شده است. طبق شایعات، نیسان قصد دارد نسخهٔ هیبریدی ایکستریل را با برند اینفینیتی بهعنوان جایگزین این دو مدل عرضه کند.
در همین حال، نیسان قصد دارد تا پایان سال جاری، نزدیک به ۲۰۰۰ کارگر کارخانههای آمریکایی خود را اخراج کند و تولید را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. گفته شده کارخانههای تنسی و میسیسیپی خطوط تولید فعال خود را از چهار به دو کاهش خواهند داد. این دو کارخانه مجموعاً ظرفیت تولید سالانه یک میلیون دستگاه را دارند که این رقم با تعطیلی نیمی از خطوط تولید، ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در کارخانهٔ کانتون مدلهای آلتیما و فرانتیر تولید میشود درحالیکه کارخانهٔ اسمیرنا مدلهای مورانو، روگ، پثفایندر و اینفینیتی QX۶۰ را تولید میکند. این تصمیمات در حالی گرفته شده که نیسان در حال انجام مقدمات ادغام با هوندا است.