چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ , 25 Dec 2024
پروژه ایرانی : قالیباف گفت: پیوندهای ما با لبنان بسیار پیوندهای عمیق فرهنگی، اجتماعی و دینی است و تا به امروز بوده حتماً در آینده هم با همین قدرت ادامه خواهد یافت.
قالیباف: با فروش خودرو، لاتاری می گذاریم /ما خودروساز نیستیم، ما مجموعه ساز هستیم /دلال‌ ها منفعت را می‌برند
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی،  نشست خبری محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با خبرنگاران همچنان در حال برگزاری است. 

قالیباف در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره آتش بس لبنان گفت: طبیعتا پیوند ما با مردم لبنان یک پیوند بسیار قدیمی و تاریخی است. 

وی ادامه داد: پیوندهای ما با لبنان بسیار پیوندهای عمیق فرهنگی، اجتماعی و دینی است و تا به امروز بوده حتماً در آینده هم با همین قدرت ادامه خواهد یافت. این نگاه چه برای لبنان چه برای همه کشورهای اسلامی و چه برای همسایگان ما از اولویت‌های سیاست‌های ما بوده مخصوصاً در جبهه مقاومت که اولویت ماست. در پاسخ به سوال خبرنگار چین گفتم که دوست مشترک و دشمن مشترک داریم.

بودجه فرهنگی افزایش پیدا می کند
همچنین قالیباف در پاسخ به سوالی دیگر درباره بودجه فرهنگی کشور گفت: ما در بودجه سال گذشته هم به فرهنگ توجه کردیم. ما موضوعات اقتصادی در اولویت ما است و به این معنا نیست که موضوعات فرهنگی را فراموش کنیم. در سال قبل، این فرصت بود و دیدید که در بخشی از سود شرکت ها هم درصدی را برای فرهنگ و فضای فرهنگی قرار دادیم. بودجه در کمیسیون تلفیق است و نمی توانم عدد و رقم بدهم اما نسبت به سال قبل رشد بیشتری دارد.

با فروش خودرو لاتاری می گذاریم
بحث مافیایی خودرو یکی دیگر از سوالات خبرنگاران از قالیباف بود. او درباره اقدامات مجلس برای حذف مافیای خودرو گفت: نمی‌خواهم بگویم خودرو مافیا دارد یا خیر، ولی در نوع سیاستگذاری‌ در خودرو اشتباه کردیم.

وی با بیان اینکه در این میان دلال‌ ها منفعت را می‌برند، گفت: امروز با فروش خودرو، لاتاری می‌گذاریم که معلوم هم نیست چه کسانی برنده می‌شوند. این اشکالات به دلیل نبود رقابت است. اگر به تولید هم بیش از اندازه رانت بدهیم، خودمان با دست خودمان آن را از بین می‌بریم. تولید باید درون‌ زا باشد. از مدیریت تا سرمایه و بازار همگی در موفقیت کالا و بازار آن مؤثر است و ما رقابت را در کشور در حوزه خودرو از بین برده‌ایم.

قالیباف با اشاره به قیمت خودرو در زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بود، گفت: پژو ۱۳,۵۰۰ هزار تومان بود. بنزی که من آوردم با نرخ ارز ۷۰۰ تومان تحویل در بندرعباس بدون تعرفه ۱۵ میلیون تومان بود. به نظر شما من برای پلیس باید ماشین ۱۵ میلیونی بنز را انتخاب می‌کردم یا ۱۳.۵ ملیون تومانی پژو را؟

وی با بیان اینکه حال که می‌خواهیم از خودروی داخلی حمایت کنیم، برای خودروی خارجی تعرفه می گذاریم تا تولید داخلی رشد کند. وقتی این تعرفه ما موقت، مشروط و کاهنده نیست، نتیجه این شده که در ۶۰-۷۰ سال گذشته این وضع خودرو کشور ما می‌شود.

وی گفت: به صورت تخصصی می‌گویم ما خودروساز نیستیم و ما مجموعه ساز هستیم. امروز اگر یک پلتفرم خودرو بخواهد آماده و اجرا شود، ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه طراحی آن است. در ۱۰ سال باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ داشته باشد تا بتواند خودرو و پلتفرم سوددهی داشته باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما به جای اینکه تعرفه‌ها را کاهنده کنیم همیشه بالا می‌بریم، گفت: در حالی که باید از خودروساز بپرسیم در ازای این تعرفه چه زمانی تحول انجام خواهد داد؟؛ الان تعرفه ۴۰۰ درصد می‌گذاریم در حالی که این تعرفه باید طی ۱۵ سال کاهش یابد تا اگر خودروساز حرکتی نکرد ظلم به مردم نشود. نباید بگوییم مافیا و باید بگوییم که در سیاستگذار درست عمل نکرده ایم. 

وی گفت: من در مجلس اصرار کردم واردات خودرو اجرایی شود و دیدیم که چه مخالفت‌هایی با شأن شد. روند فعلی حمایت از خودروسازی نیست بلکه خودروسازی کشور را عقب می‌اندازد و این‌طور می‌شود که قطعه وارد می‌کنند و سرهم می‌کنند و وقتی می‌خواهیم خودرو وارد کنیم می‌گویند ارزی برای واردات نداریم ولی سوال پیش می‌آید که چطور در سال ۱۴۰۲ میلیارد دلار هزینه واردات قطعه با قیمت‌های گران می‌کنید آن موقع دلار هست ولی برای خرید خودرو دلار نیست؟

قالیباف با بیان اینکه حرف من این نیست که افراد قابل در طراحی خودرو و افرادی دارای طرح برای تحول در خودرو نداریم، گفت: می‌دانم که چنین قابلیتی وجود دارد و نوع مدیریت ما کار را به اینجا رسانده و ما مصمم هستیم که طبق محاصبه‌ای که شده، تعرفه‌ها کاهش یابد و مجلس تعرفه ۶۰ درصدی را برای واردات خودرو تصویب کرده است.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdccosq0o2bq1o8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما