چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ , 25 Dec 2024
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : 431574
منبع : تسنیم

آخرین جزئیات درباره تغییر روش کنکور

پروژه ایرانی : معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه کنکوری در دست بررسی است، فعلاً تصمیمی برای تغییر شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ نداریم.
دانش آموزان
دانش آموزان
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی،  سید جلال موسوی؛ معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با تسنیم درباره تغییرات احتمالی در مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۴ گفت:هم‌اکنون در حال بررسی‌های کارشناسی هستیم و فعلاً قرار نیست تغییری در برگزاری کنکور ۱۴۰۴ اعمال شود، زیرا هرگونه تغییر باید از یک سال قبل اطلاع‌رسانی شود. با این حال، ممکن است صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم دیگری بگیرد.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده افزود: بخشی از اشکالات و ابهامات به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط است و بخشی دیگر به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو و شورای عالی آموزش و پرورش ارتباط دارد.

انتقاد از امتحانات نهایی

موسوی درباره انتقادات مطرح‌شده پیرامون امتحانات نهایی تمام دروس گفت: این موضوع به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است. آنها تصمیم گرفتند که تمام دروس جزو امتحانات نهایی باشد، در حالی که می‌توانستند برخی دروس را شناور کنند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع اشاره‌ای نداشته است.

وی تصریح کرد: انتقادات مربوط به شیوه برگزاری ترمیم نمرات یا سهم ۲۰ درصدی سوابق تحصیلی هر یک از پایه‌های دهم و یازدهم در پذیرش دانشگاه‌ها، به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط ندارد و به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو برمی‌گردد.

افزایش استرس در دست بررسی

ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بخشی از انتقادات مربوط به استرس است و در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا استرس افزایش داشته یا کاهش یافته است و اگر افزایش یافته هدف ما کاهش استرس بوده است که باید حل شود.

رشد دهک پایین در پذیرش کنکور

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره نقاط ضعف مصوبه کنکوری گفت:  اشکالاتی در حوزه استرس، عدالت و کیفیت مطرح می‌شود. در بحث عدالت، وضعیت بهتر شده و دهک‌های اقتصادی پایین پذیرش بیشتری در کنکور داشته‌اند. به‌عنوان مثال، دهک اقتصادی دهم که در سال ۱۳۹۹ در برخی رشته‌ها ۵۰ درصد قبولی داشت، اکنون به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. همچنین، میزان پذیرش دهک‌های پایین و تحت پوشش کمیته امداد به ۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: عدالت آموزشی تنها از طریق سنجش محقق نمی‌شود و نیازمند فضای آموزشی استاندارد، امکانات مناسب و معلمان توانمند است.

موسوی درباره پیشنهادهای مطرح‌شده گفت: پیشنهاد حذف امتحانات نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم یا کاهش تعداد دروس امتحان نهایی مطرح است، اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تأکید دارد که جلسات کارشناسی هرچه سریع‌تر به نتیجه رسیده و اطلاع‌رسانی شود.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcbz8baarhbfsp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما