شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ , 19 Oct 2024
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : 429994
منبع : ايسنا

بیانیه مشترک سومین نشست سازوکار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳»

پروژه ایرانی : وزرای امور خارجه سازوکار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳» در سومین نشست خود، این بار در استانبول، با توجه به نقش اصلی کشورهای منطقه و تاکید بر اهمیت گفتمان، استفاده از فرصت‌های همکاری منطقه‌ای و ضرورت احترام به حاکمیت ملی، استقلال سیاسی کشورها درباره مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌گو کردند.
بیانیه مشترک سومین نشست سازوکار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳»
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی،سومین نشست سازوکار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳» امروز (شنبه) در استانبول و به دعوت «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه و با حضور «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برگزار و با صدور بیانیه مشترک طرفین پایان یافت.
در این بیانیه که رونوشتی از آن در وبگاه وزارت امور خارجه ارمنستان منتشر شده، آمده است که طرفین با مرور نشست‌های پیشین این ابتکار در مسکو و تهران، بر اهمیت گردهم‌آیی دوباره این پلتفرم همکاری منطقه‌ای در میان تحولات پیچیده کنونی تاکید کردند که صلح و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.
آن‌ها همچنین توافق کردند که همکاری در قالب سازوکار مشورتی «۳+۳» را تقویت کنند.
در این بیانیه آمده است: طرفین با توجه به ضرورت حیاتی روابط همسایگی خوب که از تلاش‌های مشترک برای شناخت منافع دوجانبه نشات می‌گیرد، بر اهمیت حل‌وفصل صلح‌آمیز مناقشات، احترام به حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، تخطی‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی، مداخله نکردن در امور داخلی، منع تهدید یا متوسل شدن به زور و شدت عمل و احترام به حقوق بشر مبتنی بر تمامی اصول منشور سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفت.
طرفین در راستای نقش اصلی کشورهای منطقه و تاکید بر اهمیت گفتمان، استفاده از فرصت‌های همکاری منطقه‌ای، توان گفت‌وگوی صریح درباره مسائل عمده بین‌المللی، درباره مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌گو کردند.
در این بیانیه با اشاره به این که کشورهای این ابتکار منطقه‌ای از تحولات مثبت در عادی‌سازی و توسعه روابط میان تمامی کشورهای منطقه تمجید کردند، آمده است: طرفین با اشاره به نقش سازنده همکاری اقتصادی منطقه‌ای در اعتمادسازی منطقه‌ای، شکوفایی و ثبات که به واسطه ایجاد فرصت پیشرفت‌های تجاری و اقتصادی از طریق بهبود مسائل دشوار به نفع تمامی ملل منطقه است، بر سر جست‌وجوی بیشتر فرصت‌های همکاری در حوزه حمل‌ونقل، ارتباطات، تجارت، انرژی، سرمایه‌گذاری و اتصالات توافق کردند.
این کشورها بر اهمیت همکاری فرهنگی و تماس‌های مردمی با چشم‌انداز تشویق پروژه‌های مشترک آموزشی، علمی، توریستی، فرهنگی و ورزشی تاکید کردند.
در این بیانیه آمده است: طرفین موافقت کردند که مذاکرات دوجانبه تکمیل‌کننده رایزنی‌های دوجانبه در راستای صلح و توسعه اقتصادی پایدار منطقه‌ای باشد. آن‌ها تصریح کردند که سازوکار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳» از ملحق شدن گرجستان استقبال خواهد کرد.
شرکت‌کنندگان در این نشست درباره گسترش تنش‌ها در منطقه تبادل نشر کرده و قویا، نقض بزرگ اصول منشور سازمان ملل و حقوق بشر بین‌المللی را محکوم کردند که صلح و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و از خواستار احترام به قوانین بین‌المللی و پایان دادن به تمامی  تجاوزات و قساوت‌ها از طریق آتش‌بس فوری، همچنین خواستار دسترسی بلامانع به کمک‌های انسانی برای آسیب‌دیدگان شدند.
تایید افزایش فعالیت‌های تروریستی و مجرمانه در این منطقه، تعهد خود را نسبت به همکاری علیه تمامی اشکال تروریسم طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ابراز داشتند.
آن‌ها همچنین بر اهمیت نشست‌های منظم وزرای پلتفرم همکاری منطقه‌ای «۳+۳» و رایزنی‌ها در حوزه‌های منافع مشترک در راستای بهبود و یکپارچه‌سازی فضای از اعتماد و همکاری در منطقه تاکید کردند.
وزرای امور خارجه این شش کشور توافق کردند که از طریق کانال‌های دیپلماتیک درباره محل و تاریخ نشست بعدی به تفاهم برسند.
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: وزرای امور خارجه ارمنستان، آذربایجان، ایران و روسیه از وزیر امور خارجه ترکیه برای استقبال خود و برگزاری موفقیت‌آمیز این نشست تشکر کردند.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdceoo8eejh8woi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما