پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ , 26 Dec 2024
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 428176
منبع : ايسنا

گزارش آموزش و پرورش از سبقت دانش آموزان مدارس دولتی از غیر دولتی

پروژه ایرانی : رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شده است.
مدارس
مدارس
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، محسن زارعی با بیان اینکه محاسبه‌ای که در میانگین نمرات سه رشته شاخه نظری انجام شده نشان می‌دهد. مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی بوده است. گفت: چرایی این موضوع برمی‌گردد به تمرکز مدارس غیردولتی که باتوجه به تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور کماکان بر مهارت‌های تست‌زنی و آمادگی دانش‌آموزان برای آزمون سراسری است.

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه سال گذشته هم همین اتفاق افتاده بود. افزود: آزمون‌های نهایی سال گذشته سهم ۴۰ درصدی و امسال نیز سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص دادند. و طراحی سوالات مبتنی بر کتاب بود نه مهارت‌های تست زنی و حفظ کردن، بنابراین یادگیری باید برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد.

رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع را نمی‌توان به همه مدارس تعمیم داد. ادامه داد: در بین مدارس غیردولتی، مدارسی هستند که اصول را رعایت می‌کنند. و دانش‌آموزان آنان نتیجه خوبی هم گرفتند.

زارعی با بیان اینکه قطعاً به جهت تعداد دانش‌آموزان و تراکم پایین کلاس‌ها از مدارس غیردولتی انتظار می‌رفت. که عملکرد بهتری داشته باشند. گفت: خود موسسان نیز به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان توجه بیشتری داشته. و خانواده‌ها نیز دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع دارند اما آنچه که انتظار می‌رفت حاصل نشد.

مدارس حتماً به کتاب برگردند
وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود مدارس حتماً به کتاب برگردند و اصل یادگیری را مبنا قرار دهند. افزود: تاکید بر حافظه محوری و مهارت‌های تست زنی و تکنیک‌ها سر جای خود قرار دارد. اما دانش‌آموز باید برای یادگیری آماده شود تا نتیجه بهتری از عملکرد خود داشته باشد.

رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به این که با توجه به نمرات دانش‌آموزان آیا عدالت آموزشی در مدارس جاری شده است؟ اظهار کرد: عدالت معنای وسیعی دارد و نمی‌توان ادعا کرد عدالت همه جا برقرار است، منتها ادعایی که می‌توانیم داشته باشیم این است که تاثیر سابقه تحصیلی باعث شده که برابری آموزشی ارتقا پیدا کند و دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شود که داده‌ها این موضوع را اثبات کرده است.

زارعی پیشتر درباره آمار پیشرفت معدل استان‌ها گفته بود: استان یزد، بیشترین پیشرفت معدل را از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داشته که ۰.۹۹ درصد نزدیک به یک بوده است. بعد از آن استان‌های سمنان، تهران و مازندران بیشترین تغییر را داشتند. خراسان رضوی، قزوین، زنجان، خوزستان بعد از این استان‌ها نزدیک به ۰‌.۷ دهم درصد و بیشتر افزایش نمره داشتند. هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان نیز نمرات را بعد از این استان‌ها به خوبی افزایش دادند.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcfecdjvw6d0ya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما