پروژه ایران : کارگردان و فیلمنامهنویس تلویزیونی گفت: در یک سال اخیر، دستمزد نویسندهها درحال رشد بوده و نویسندگان خوب، گاهی حتی در حد کارگردان دستمزد گرفتهاند. هرچند همچنان برخی تهیهکنندگان در ذهنشان رقم کم برای فیلمنامهنویس تهنشین شده است.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،جواد مزدآبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: آنجایی که فیلمنامه اساس یک کار نمایشی را میسازد، پس هرچه فیلمنامه قوی باشد، خروجی مطمئنتر و بهتری خواهد داشت.
مزدآبادی با انتقاد از اینکه در عرصه هنر، در پرورش استعدادهای جوان فیلمنامهنویسی درست عمل نکردیم، افزود: به دلیل کوتاهی در کشف و رشد استعدادهای جوان، در بخشهای مختلف ژانرهای نمایشی دچار خلا هستیم. به عنوان مثال در ژانر کمدی، جز تعداد محدودی که قلم خوبی دارند، هنوز کسی که دست به قلم باشد و بتواند خلق موقعیت کمدی و خنده دار کند نداریم. البته در سایر ژانرها هم اوضاع بهتر از این نیست.
این کارگردان با بیان اینکه بحث فیلمنامه همیشه در کشور ما مغفول بوده است، گفت: از حیث فیلمنامهنویسی در شرایطی هستیم که اکثر متنهای نمایشی بین چند نویسنده میچرخد و همانها هستند که به طور دائم برای کارهای مختلف مینویسند و فرد جدیدی در این عرصه ورود پیدا نمیکند.
وی به عنوان راهکار برای حل این مشکل، آموزش فیلمنامه نویسی از مقاطع تحصیلی را پیشنهاد کرد: پایه این حرفه باید از مدارس شکل بگیرد. فیلمنامهنویسی میتواند در شرح دروس مدارس باشد تا بچههایی که خلاق هستند و تخیل خوبی دارند، جذب شوند. در دانشگاه هم همینطور، میتوان به این ترتیب استعدادها را پیدا و جذب کرد. در اصل تعامل مراکز فیلمسازی و مراکز دانشگاهی یکی از بزرگرتین راهکارهاست چون فرد مستعد کم نداریم اما مسئله این است که آنها به عرصه حرفهای راه پیدا نمیکنند. اگر تهیه کنندگان سینما و تلویزیون بتوانند از این استعدادها استفاده کنند، آن وقت خلا فیلمنامهنویس جوان و جدید پر میشود.
کارگردان سریال «چهار چرخ» درباره دستمزد فیلمنامهنویسان با اشاره به اینکه حدود یک سال است این روند بهبود یافته و افزایش رقم قراردادها بهتر شده است، گفت: در یک سال اخیر دستمزد این حرفه روبه رشد بوده و نویسندگان خوب، گاهی حتی در حد کارگردان دستمزد گرفتهاند. بنابراین میبینیم که تابوی دستمزد کم دادن به فیلمنامهنویسان شکسته است هرچند همچنان برخی تهیهکنندگان در ذهنشان رقم کم برای فیلمنامه نویس تهنشین شده است.
این کارگردان که بیش از ۱۰۰ مستند در کارنامه دارد، درباره نقش رویدادهای استارتآپی در کشف و پرورش استعدادها، گفت: هر مرکزی که در جهت پرورش استعدادهای نوشتاری تلاش کند، کارش قابل تقدیر است. اما باید در نظر داشت که جدای از آموزش راهکارهایی برای ورود این استعدادها به عرصه حرفهای نیز در نظر گرفته شود.
مزدآبادی افزود: مراکزی میتوانند با قدرت از کار خود دفاع کنند که با برگزاری کلاسها، کارگاهها و استارتآپها در نهایت به کشف چند نخبه و معرفی آنها برای انجام کار حرفهای برسند.