جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 424231

چگونه در برابر استرس و فرسودگی شغلی مقاومت کنیم؟

پروژه ایرانی : بر اساس گزارش وضعیت محیط کار جهانی، 49 درصد از کارگران ایالات متحده و کانادا دچار استرس هستند. اما کارمندانی که کار خود را معنی‌دار می‌دانند، احساسات استرس‌زا و منفی روزانه کمتری دارند. یک نظرسنجی جدید از 5989 بزرگسال که هفته گذشته منتشر شد، نتایج مشابهی را گزارش می‌دهد. این مطالعه یک درمان طبیعی را در قلب کارکنان با احساسات استرس‌زا کمتر نشان می‌دهد.
فرسودگی شغلی
فرسودگی شغلی
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، بر اساس این گزارش، «امید می‌تواند حس هدف و معنا را در کار خود تقویت کند و منجر به ارتباط عمیق‌تر با اهداف و ارزش‌های سازمانی شود. کارمندانی که به رشد شخصی، خلاقیت و تأثیر کار خود امیدوار می‌شوند، به احتمال زیاد در نقش خود احساس مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌کنند. این به نوبه خود می‌تواند به فرهنگ کاری مثبت و بهبود حفظ کارکنان کمک کند.
 
به گفته براد اسمیت، مدیر ارشد علمی meQuilibrium، این مطالعه تاب‌آوری را به عنوان محرک اصلی امید شناسایی می‌کند. او اعلام می‌کند: «داده‌ها نشان می‌دهند که فقط تاب‌آوری مطرح نیست، بلکه ویژگی‌های شناختی خاص- مثبت، خودکارآمدی و حل مسئله - است که زمینه‌ساز احساس قوی امید است. سازمان‌هایی که بر پرورش این ویژگی‌ها تمرکز می‌کنند، می‌توانند به دستاوردهای قابل توجهی در رفاه کارکنان دست یابند.»
 
قدرت قابل توجه امید
 
نظرسنجی meQ کارفرمایان را تشویق می‌کند که قدرت چشمگیر امید، ترکیبی از خوش بینی و خودکارآمدی را به عنوان یک احساس قدرتمند که می‌تواند از کارکنان در برابر بدبینی و منفی‌گرایی و در برابر فرسودگی شغلی و استرس شغلی در محل کار محافظت کند، دست کم نگیرند. داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که امید یک نیروی مثبت قدرتمند است که می‌تواند رفاه کارکنان را تا حد زیادی افزایش دهد. کارکنان با بالاترین سطوح امید عبارتند از:
 
 74 درصد کمتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوند
 74 درصد کمتر از اضطراب، رنج می‌برند
 75 درصد کمتر دچار افسردگی می‌شوند
 33 درصد کمتر نسبت به کارمندانی که امیدوارتر هستند، ترک کار بی‌سر و صدا را تایید می‌کنند
 
باید اعتراف کرد که این نتایج بسیار چشمگیر هستند. یافته‌های دیگر همچنین نشان می‌دهد که امید، کارکنانی را که قصد جابه‌جایی دارند به نصف (49 درصد کمتر) در میان امیدوارترین کارمندان کاهش می‌دهد. به علاوه، کارمندانی که احساس تعلق قوی دارند به میزان قابل توجهی با کاهش خطرات فرسودگی شغلی (-10.1٪)، اضطراب (-19.9٪) و افسردگی (-19.9٪) مواجه می‌شوند. این مطالعه همچنین نشان داد که مدیران نقش اساسی در رفاه کارکنان دارند. بیش از 84.1 درصد از کارمندانی که از حمایت مدیر قوی برخوردار هستند، احساس احترام و ارزش توسط هم تیمی‌ها دارند؛ در حالی که تنها 53 درصد با حمایت ضعیف مدیر احساس می‌کنند.
 
تاب‌آوری علاوه بر اینکه به عنوان یک محرک کلیدی برای امید عمل می‌کند، به عنوان درمانی برای فرسودگی شغلی، استرس، ترک بی‌سر و صدا و ترک شغل ظاهر شد. محرک‌های کلیدی مثبت‌اندیشی، خودکارآمدی و حل مسئله، رفتار امید محور و هدفمند را 50 تا 85 درصد افزایش می‌دهد. در مقایسه با کمترین انعطاف‌پذیری پاسخ‌دهندگان، تاب‌آورترین کارمندان 70+ درصد کاهش در خطر اضطراب، افسردگی و فرسودگی شغلی نشان دادند.
 
اسمیت می‌گوید: «این مطالعه، همراه با تحقیقات علمی قبلی ما، همچنان نقش حیاتی انعطاف‌پذیری و مدیران قوی را در پرورش نیروی کار پررونق نشان می‌دهد. اکنون که امید و تعلق را به عنوان نیروهای قدرتمندی در افزایش قابل توجه رفاه، مشارکت، بهره‌وری و حفظ کارکنان شناسایی کرده‌ایم، بسیار مهم است که کارکنان را با حس امید و تعلق توانمند کنیم که آنها را قادر می‌سازد بهتر با استرس کنار بیایند و بر استرس غلبه کنند. موانع و در کارشان معنا پیدا کنند.»
 
بر اساس این مطالعه، امید می‌تواند تا حد زیادی بر زندگی کاری و رفاه کلی فرد تأثیر بگذارد. در حوزه حرفه‌ای، این مطالعه نشان می‌دهد که امید می‌تواند انگیزه و انعطاف‌پذیری را برای کارمندان فراهم کند تا در برابر چالش‌ها و شکست‌ها دوام بیاورند. هنگامی که کارمندان احساس امیدواری داشته باشند، این مطالعه نشان می‌دهد که آنها به احتمال زیاد با طرز فکر مثبت به کار خود نزدیک می‌شوند که می‌تواند بهره‌وری، خلاقیت و رضایت شغلی کلی را افزایش دهد.
 
در طول تغییرات سازمانی و زمان عدم اطمینان، این مطالعه به این نتیجه رسید که امید می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. هنگامی که با چالش‌ها یا ناملایمات مواجه می‌شوید، یک ذهنیت امیدوار می‌تواند به کارکنان کمک کند تا فرصت‌های جدیدی را برای رشد و توسعه وفق دهند و از آنها استقبال کنند. با پرورش امید، این مطالعه پیشنهاد می‌کند که سازمان‌ها می‌توانند نیروی کار انعطاف‌پذیری را پرورش دهند که مجهزتر برای عبور از زمان‌های دشوار و ظهور قوی‌تر باشد.
 
منابع اصلی امید
 
بررسی MeQ نشان می‌دهد که کارگران امید را از منابع مختلف کشف می‌کنند.
 
خانواده به عنوان مهم‌ترین منبع امید برجسته است، به طوری که 81.2 درصد از کارکنان امید را از روابط خانوادگی می‌گیرند.
 ثبات مالی (74.1٪) و رشد شخصی (74.0٪) نیز سهم عمده‌ای در ایجاد حس امید در کارکنان دارند و دوستان (72.2٪) به دنبال آنها هستند.
 
بخش قابل توجهی از کارکنان (66.4٪) از ثمره کار سخت خود امید می‌گیرند.
 
ایمان نقش قابل توجهی ایفا می‌کند؛ به طوری که 56.9٪ از کارکنان به باورهای مذهبی یا معنوی خود امیدوار هستند.
 
خودسازی (2/55 درصد) و خلاقیت (9/48 درصد) نیز منابع مهم امیدواری برای بسیاری از کارکنان است.
 
به نظر می‌رسد تغییرات سیاسی و اجتماعی (20.5٪) کمترین منبع امید در میان کارکنان باشد، که نشان می‌دهد امید آنها عمدتاً از عوامل شخصی، بین فردی و مالی ناشی می‌شود تا تغییرات اجتماعی یا سیاسی گسترده‌تر.
 
جمع‌بندی نهایی
 
یافته‌های MeQ یادآور رواقی‌ها هستند که می‌گفتند حتی اگر نتوانیم رویدادهای بیرونی مانند فشارهای محل کار را کنترل کنیم، می‌توانیم نحوه واکنش خود را به آنها انتخاب کنیم. نتایج همچنین یادآور روایت الهام‌بخش روان‌پزشک ویکتور فرانکل در دوران حبس او در آشویتس و اردوگاه‌های دیگر در طول جنگ جهانی دوم است.
 
فرانکل در کتاب کلاسیک خود «انسان در جستجوی معنا» حبس شدن در اردوگاه مرگ را توصیف کرد، جایی که او گفت که آزاد بودن را انتخاب کرده است: «وقتی دیگر نمی‌توانیم موقعیتی را تغییر دهیم، به چالش کشیده می‌شویم که خودمان را تغییر دهیم. . . همه چیز را می توان از یک انسان گرفت به جز یک چیز: آخرین آزادی»
 
 
 
گزارشگر : سهیلا صدیقی
https://theiranproject.com/vdcdso0ofyt0xx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما