کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابراز تعهد گروه هفت به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی

ايسنا , 28 مهر 1403 ساعت 22:52

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

وزرای دفاع کشورهای گروه هفت، نمایندگان اتحادیه اروپا و دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای مشترک، ضمن نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی، «تعهد پایدار خود به حفظ امنیت اسرائیل» را ابراز کردند.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،وزرای دفاع کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن، موسوم به گروه هفت، شامگاه شنبه بیانیه‌ای ادعایی پیرامون تحولات جهان منتشر کردند.

ایتالیا ریاست سال ۲۰۲۴ این گروه را برعهده دارد. نمایندگان اتحادیه اروپا، ناتو و وزیر دفاع اوکراین نیز به مذاکرات در ناپل نیز حضور دارند.

در بخش‌های اولیه بیانیه مذکور، وزرای دفاع کشورهای عضو گروه هفت، حمایت خود «از روند غیرقابل تغییر عضویت کامل اوکراین در یورو-آتلانتیک، از جمله ناتو» را ابراز و بیان داشتند که «ما روی خواست خود برای ادامه حمایت از اوکراین، از جمله حمایت نظامی در دراز مدت و کوتاه‌مدت تأکید می‌کنیم.»

با توجه به بحران فزاینده در صنایع دفاعی کشورهای غربی که نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای خود یا اوکراین در برابر روسیه باشد، گروه هفت همچنین در بیانیه خود تأکید کرد: «به شناسایی راهکارهای مشترک برای حل نیازهای فزاینده خود در صنایع دفاعی و نیاز فوری برای ایجاد صنایع دفاعی بادوام و مستمر متعهد خواهیم بود.»

این گروه همچنین در حمایت از رژیم صهیونیستی، بدون اشاره به جنایات متعدد رژیم اشغالگر که در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز به نسل‌کشی متهم است، در بیانیه ادعایی خود آورد: «ما حملات حماس علیه اسرائیل در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ را محکوم می‌کنیم. این حمله به خشونت‌هایی فزاینده در خاورمیانه دامن زده است.»

گروه هفت در بیانیه ادعایی خود به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، لبنان، سوریه، یمن و دیگر اقدامات تروریستی این رژیم در نقض تمامیت ارضی ایران با ترور «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی پیشین حماس زمانی که در تهران حضور داشت یا تجاوز زمینی این رژیم اشغالگر به لبنان که منطقه را به لبه پرتگاه جنگی گسترده کشانده است، اشاره‌ای نکرده‌اند.

از طرفی، گروه هفت که بزرگترین حامیان نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی را در خود جای داده است در ادامه بیانیه خود مدعی شدند: «همگی در حمایت از آتش‌بس فوری در غزه، آزادی همه اسرا، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و اقداماتی باثبات در راستای راهکار ۲ کشوری متعهد هستیم.»

ادعای گروه هفت درحالی است که بدون حمایت کشورهایی همچون آمریکا و آلمان، ۲ کشوری که طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) بزرگترین صادرکنندگان سلاح به سرزمین‌های اشغالی هستند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست با چنین آزادی عملی به جنایات گسترده از جمله نسل‌کشی دست بزند.

در اواخر ماه گذشته، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) در گزارشی اعلام کرد که ۹۹درصد از واردات تسلیحات برای اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ از ایالات متحده با ۶۹ درصد و آلمان ۳۰ درصد بوده است و پس از شروع جنگ غزه، میزان واردات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از آمریکا و آلمان شدت گرفته است.

گروه هفت همچنین در ادامه بیانیه خود، در اظهاراتی خصمانه علیه ایران، اعلام کرد: «ما همچنین حملات مستقیم ایران علیه اسرائیل در تاریخ ۱۳ آوریل و ۱ اکتبر ۲۰۲۴ را محکوم می‌کنیم و خواستار عدم حمایت ایران از حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و دیگر گروه‌های غیردولتی و هرگونه اقدام تنش‌آمیز در منطقه هستیم.»

محکومیت اقدام مشروع ایران در دفاع از امنیت ملی خود از سوی کشورهای گروه هفت درحالی است که عملیات وعده صادق یک در تاریخ ۱۳ آوریل، در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه که به مثابه حمله به خاک مستقیم ایران است، همراستا با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل صورت گرفت.

ایران ۱۰ مهر (اول اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران که از سوی ایران نقض حاکمیت ملی ایران و تروریسم برون‌مرزی تلقی شده بود، ‌ ترور و به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات به جنوب این کشور، پاسخ داد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن علیه ایران، زیرساخت‌های این رژیم و منافع متحدانش در منطقه هدف مشروع حملات نظامی ایران قرار خواهد گرفت.

با این وجود، کشورهای گروه هفت همچنان حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی و اقدامات تنش‌آمیز این رژیم باقی‌مانده‌اند و بدون چشم‌داشتی به عواقب اقدامات رژیم صهیونیستی، دیگر کشورها را به دلیل دفاع از امنیت ملی خود محکوم می‌کنند.

تعهد «پایدار» گروه هفت به «امنیت» رژیم صهیونیستی

در همین راستا، گروه هفت در ادامه بیانیه خود ضمن محکوم کردن اقدامات جنبش‌های آزادی بخشی همچون حزب‌الله، حماس و حوثی‌های یمن که تمامی عملیات‌های آن‌ها در حمایت از فلسطینیان در غزه و با شرط دستیابی به آتش‌بس در غزه صورت می‌گیرد، روی «تعهد پایدار خود برای حفظ امنیت اسرائیل» تأکید کردند.

آن‌ها همچنین با طرح ادعایی رد شده، نسبت به همکاری نظامی «شدت گرفته» بین ایران و روسیه و «ارسال موشک‌های بالستیک، پهپاد، تجهیزات نظامی و فناوری‌های حساس» ابراز نگرانی کردند. طرح این ادعا درحالی است که همواره مقامات ۲ کشور ایران و روسیه این ادعاها رد کرده و اعلام کردند که همکاری نظامی و اتحاد بین‌ ۲ کشور به پیش از شروع مناقشه اوکراین بازمی‌گردد.

گروه هفت همچنین مدعی تلاش خود برای «جلوگیری» از وقوع «جنگی فراگیر» در منطقه غرب آسیا شد و اعلام کرد: «به باور ما، جلوگیری از گسترش درگیری و وقوع جنگی گسترده در منطقه غرب آسیا حیاتی است. از همه طرفین می‌خواهیم تا از وقوع این مسئله جلوگیری کنند.»

این ادعا درحالی است که در سایه حمایت کشورهای غربی تحت راهبری آمریکا، رژیم صهیونیستی درحال تکرار جنایات خود در لبنان و تبدیل این کشور عربی به غزه‌ای دیگر است.

در آخر، کشورهای گروه هفت، نمایندگان اتحادیه اروپا و «مارک روته» دبیرکل ناتو در بیانیه مشترک ادعایی خود آوردند: «ما به تعهد خود برای حفظ اتحاد و حل بحران‌های امنیتی بین‌المللی با همکاری دیگر سازمان‌های بین‌المللی و شرکای خود و حفظ نظم جهانی بر پایه قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل پایبندیم.»


کد مطلب: 430011

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/430011/ابراز-تعهد-گروه-هفت-حفظ-امنیت-رژیم-صهیونیستی

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com