کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان؛ محل مدنظر پوتین برای برگزاری نشست صلح با اوکراین

ايسنا , 28 مهر 1403 ساعت 18:52

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

رئیس‌جمهور روسیه، عربستان سعودی را به‌عنوان «گزینه‌ای مناسب» برای محل برگزاری نشست صلح احتمالی بین مسکو و کی‌یف اعلام کرد.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، روز جمعه و در نشستی خبری به میانجی‌گری‌های ریاض، بین مسکو و کی‌یف پرداخت.
او در پاسخ به خبرنگاری سعودی پیرامون نحوه میانجی‌گری عربستان و احتمال حضور روسیه در نشستی پیرامون صلح بین روسیه و اوکراین در عربستان سعودی گفت: «به چشم روسیه، عربستان سعودی کشوری دوست است.»
پوتین همچنین «تلاش‌های» ریاض برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف را مورد «تمجید» قرار داد.
طبق گزارش شبکه «راشاتودی» رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود: «در صورت برگزاری چنین نشستی توسط عربستان سعودی، محل برگزاری برای ما راحت خواهد بود. اما هرگونه بیانیه نهایی باید براساس پیش‌نویس به‌دست آمده در طول مذاکرات سال ۲۰۲۲ در ترکیه نگاشته شود.»
به گفته پوتین، هیأت اوکراینی ابتدا پیش‌نویس معاهده‌ای را تصویب کرد که اوکراین را به کشوری بی‌طرف تبدیل و توانمندی ارتش آن را محدود می‌کرد، اما سپس به‌طور ناگهانی میز مذاکره را ترک کرد. مقامات در کی‌یف بعداً گفتند که به روس‌ها اعتماد ندارند و رهبران غربی به آنها توصیه کرده‌اند که شرایط مسکو را نپذیرند.
«ویکتوریا نولند» معاون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۴ نیز تأیید کرد که واشنگتن معتقد است شرایط ارائه شده به اوکراین در طول مذاکرات ترکیه «معامله خوبی» نیست.
از طرفی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، از آن زمان تاکید کرده است که صلح تنها بر اساس شرایط کی‌یف، از جمله بازگرداندن خاک اوکراین به مرزهای سال ۱۹۹۱ آن، محقق می‌شود. مسکو نیز گفته است که به اصطلاح «فرمول صلح» زلنسکی غیرقابل قبول است و کی‌یف باید «واقعیت‌های سرزمینی» جدید را بشناسد.
با این وجود، رئیس جمهور روسیه در دیدار روز جمعه با سران رسانه‌های رسمی کشورهای عضو سازمان «بریکس» در محل اقامتگاه ریاست جمهوری خود در حومه شهر مسکو خاطرنشان کرد که مسکو علاقمند به برقراری صلحی پایدار با کی‌یف است و به دنبال این نیست که صرفا آتش‌موقتی برقرار شود.
به گفته پوتین هدف روسیه این است که منافع امنیتی بلند مدت خود را تضمین کند.
پوتین تصریح داشت: «وقتی درباره نوعی فرآیند صلح حرف می‌زنیم نباید به دنبال فرآیند برقراری یک آتش‌بس یک هفته‌ای، ۲ هفته‌ای یا یک ساله باشیم تا در این مدت این کشورهای عضو ناتو که از اوکراین حمایت می‌کنند بتوانند خودشان را مجددا تسلیح کرده و مهمات جدید ذخیره کنند.»
به گفته رئیس جمهور روسیه، مسکو به دنبال «رسیدن به شرایط یک صلح پایدار و بادوام و بلند مدت است که به موجب آن امنیتی برابر برای همه شرکت‌کننده‌ها در این فرآیند دشوار تامین شود.»
رئیس جمهور روسیه ماه گذشته میلادی در جریان مذاکراتی در ترکیه گفته بود کی‌یف مایل به اعلام بی‌طرفی نظامی خود، محدود کردن نیروهای مسلح خود و متوقف کردن تبعیض علیه روس‌تبارها است و مسکو هم در ازای آن به همراه دیگر قدرت‌های اصلی جهانی به اوکراین تضمین‌های امنیتی معرفی خواهد کرد.
پوتین در ماه گذشته میلادی گفت: «این سند اجرایی نشد چون اوکراینی‌ها دستور پیدا کردند که آن را اجرا نکنند چون نخبگان ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی تمایل به تحمیل کردن شکست راهبردی به روسیه داشتند.»
روز چهارشنبه گذشته، رئیس جمهور اوکراین از به اصطلاح «طرح پیروزی» ادعایی خود برای جنگ با روسیه در یک سخنرانی به پارلمان اوکراین رونمایی کرد. به ادعای زلنسکی، این طرح شامل مذاکرات با روسیه نبوده اما از غرب می‌خواهد «اوکراین را با هدف رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک تقویت کند.»
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در واکنش به این به اصطلاح طرح پیروزی زلنسکی تاکید کرد که این طرف صرفا نقشه راه تداوم خصومت‌ها است و صلح تنها زمانی می‌تواند به دست آید که دولت کی‌یف «سر عقل آمده» و ریشه‌های مشکل که منجر به جنگ شد را به رسمیت بشناسد.


کد مطلب: 429983

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/429983/عربستان-محل-مدنظر-پوتین-برگزاری-نشست-صلح-اوکراین

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com